neděle 4. ledna 2015

Upéct chléb


Míchám, míchám boží dárek, 
až umíchám, budu válet,
až uválím budu píct,
až upeču, budu jíst. 
 
Tuto říkanku jsem se naučila od ženy, která mě naučila péct jednoduchý chleba z droždí. Říkávala ji její babička, když hnětla těsto. Snadno se u ní udrží rytmus. Mě ale drožďový chleba nestačil. Chtěla jsem se vrátit k původnímu kváskovému chlebu a naučit se péct z celozrnné mouky, abych tak do sebe skrz pečivo dostala i něco jiného než jen cukry a škroby. Navíc jsem byla prostě zvědavá, jestli to zvládnu.
Když jsem si vše načetla, začala jsem zkoušet podle různých receptů. Jeden kvásek jsem zabila, další si udělala sama. Peču už dva roky a pořád se učím, jak chleba upéct správně. Není to velká věda, ale musíte si pohlídat spoustu drobností, které můžou způsobit, že bochník nedopadne tak, jak by mohl. Teď už to vypadá opravdu nadějně a věřím, že tak za tři čtyři bochníky to dotáhnu na opravdu slušnou úroveň.



Začala jsem kvůli potravině samotné, ale teď už je pro mě pečení chleba rituálem. Nevím, jak to měli naši předkové, nechci spekulovat. Pro mě je ale kvásek schovaný v ledničce něco, k čemu mám úctu a co si hlídám. Můj kvásek umí přeměnit nejedlou mouku v pecen výživného chleba, který mě udrží naživu, i když nic jiného k jídlu nebude. Tvorba chleba zabere půl dne - hnětení, kynutí, překládání, pečení. Jsou to chvíle, kdy vzdáváte díky Obilné Matce, že nás sytí, že nám dává svá zrna, abychom měli, co jíst. Jsou to chvíle posvátné úcty, že z vody, mouky a soli vznikne něco tak dobrého jako je chleba.
Ano, máme rýži, těstoviny, můžeme si udělat placky pita nebo čapátí. Ale kynutý, pšenično-žitný chleba s kmínem, namazaný máslem a posypaný pažitkou je součást naší kultury, naší země i nás samotných. Vždyť je to právě chleba, po čem se českým emigrantům stýskalo nejvíc. Pečení chleba je pro mě návrat ke kořenům kulturním i ženským. A i když moje výtvory nebudou nikdy tak dokonalé jako ty z průmyslových směsí velkých pekáren, budu je tvořit a nabízet svým hostům a rodině dál, protože je v nich moje energie a láska k Zemi.

Pokud byste se také chtěli naučit péct chleba, určitě si pročtěte web Juliány Maškrtnice 
a články od pana Cuketky .
Pomoc hledejte i ve facebookové skupině Pečem pecen

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.